Het is 08.30 uur. Mijn werkdag is begonnen. Ik maak een lijstje met de dingen die ik vandaag wil afronden en check vervolgens mijn mailbox. Een mailtje van mijn leidinggevende, een aantal mailtjes van collega’s en een mailtje van een leerling wachten op antwoord. Eerst maar eens het mailtje van mijn leerling beantwoorden.
‘Mevrouw den Haan, wilt u mij a.u.b. heel snel helpen. Ik snap de sommen niet van hoofdstuk 7. Niemand snapt ze. En mijn moeder ook niet. Die snapt de sommen vaak wel. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg steeds een ander antwoord. Ik raak er helemaal van in de war.’
Met het lezen van dit berichtje denk ik terug aan mijn studie. Daar had ik geleerd dat er zeven vormen zijn als het gaat om het geven van instructie. Uitleg, een leergesprek, het voordoen van leerstof, een leestekst, een voorgeprogrammeerde instructie, beeldmateriaal laten zien of een zoekactiviteit.
Maar welke instructievorm pas ik op dit moment, onder deze omstandigheden, toe? Hoe laat ik op dit moment zien hoe desbetreffende leerling kan rekenen met breuken? Met alleen de stappen van vermenigvuldigen, de helen eruit halen en als laatste stap vereenvoudigen heb ik zijn vraag nog niet beantwoord.
Mijn laptop schuif ik even opzij om vervolgens een rondje te lopen. Ik pak een kop koffie bedenk wat voorbeeldsommen in mijn hoofd en ga weer zitten.
Met mijn pen en papier in de aanslag pak ik mijn telefoon. Die positioneer ik zo dat het zichtbaar is wat ik schrijf. Onderwijs geven in Coronatijd. Een hele leuke uitdaging die ik graag aanga. Nu alleen nog die kletsende, spelende dreumes stil zien te krijgen… Ik weet niet welke uitdaging groter is op dit moment.
Cornelieke den Haan - Kok in docente om een middelbare school in Zuid-Holland. Enthousiast geworden over onderwijs? Vragen kun je mailen naar info@endanbenjeleraar.nl. We helpen je graag verder!