Dit ben ik. Laura, 24 jaar en een héél enthousiaste zij-instromer. Een docent-to-be die nu al voor het derde jaar geniet van elke dag voor de klas. Zowel van het lesgeven als van de interactie met leerlingen en de leuke, spontane momenten tussen de lessen door.
Wacht eens even, zij-instromer? Studeerde jij geen pedagogiek? Wilde je niet aan de slag als beleidsadviseur?
Dat klopt. Ik was vol enthousiasme met mijn masterstage bij de gemeente Utrecht (afdeling Jeugd, Zorg en Veiligheid) bezig, toen ik erachter kwam dat ik het werken met jongeren erg miste. Hoewel ik het bij de gemeente ook leuk vond, merkte ik wel dat ik veel enthousiaster werd van het leiden van jongerenkampen en van mijn vrijwilligerswerk bij de Kindertelefoon, dan van mijn stage.
Hoe ik uiteindelijk in het onderwijs terecht gekomen ben? Ik werd benaderd voor een baan binnen het reformatorische onderwijs. Enigszins impulsief heb ik de sprong in het diepe gewaagd. Ik heb eerst jaar fulltime lesgegeven om te kijken of het onderwijs iets voor mij was. Daarna ben ik mijn fulltimebaan gaan combineren met een deeltijdstudie. Ik volg nu één à twee avonden per week de leraren opleiding Nederlands aan Driestar Hogeschool. Vanwege mijn master kan ik, op basis van bepaalde vrijstellingen, mijn studie in twee jaar afronden. Dit is best intensief, maar vanwege het maatwerk dat de Driestar Hogeschool biedt is dit wel mogelijk.
Hoewel ik het eerste jaar, zonder onderwijservaring, als best pittig heb ervaren, heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze. Het is goed om dicht bij jezelf te blijven en iets te doen waar je energie en voldoening uit haalt.
Mocht je nu nog twijfelen over het onderwijs? Meld je dan vooral aan voor Meet de teacher, of kom een keertje mee kijken én wie weet ben jij binnenkort ook docent-to-be.