Op maandag 4 maart werden de groep 8-leerlingen van de Johannes Calvijnschool in Veenendaal verrast door een wel héél bijzondere gastles! Roelof Bisschop, Tweede Kamerlid van de SGP, stond bij hen namelijk een ‘uurtje voor de klas’. Hoe hij dit ervaren heeft? Dat vertelt hij graag.
Waarom heeft u zich aangemeld voor Uurtje voor de klas, initiatief van En dan ben je leraar?
“Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt, dus daarom vond ik het weer wel leuk om even wat gastlessen te geven! En er was nog ruimte in mijn agenda die maandag, dus ik heb twee keer voor een groep 8 op de Johannes Calvijnschool in Veenendaal een lesje staatsinrichting verzorgd.”
De leerlingen hebben ongetwijfeld van alles geleerd van uw gastles. Maar heeft u er zelf ook iets van opgestoken?
“Ja, hoe ongelófelijk leuk lesgeven is. Dat wist ik al wel, want ik heb het jaren gedaan. Maar als je dan weer eens heel gericht naar een school toegaat en een les voorbereidt, en als je dan ziet dat je de leerlingen meeneemt in die ontdekking… Ja, dat vind ik wel kicken. Ik snap heel goed waarom ik indertijd voor het onderwijs heb gekozen.”
Dus het uurtje vloog zo voorbij?
“Ja, het uurtje was gewoon te kort!”
Heeft u advies voor mensen die overwegen om ook leraar te worden?
“Als je niet gelooft in het verhaal dat je zelf vertelt, begin er dan absoluut niet aan. Daar word je zelf ongelukkig van, daar worden de leerlingen ongelukkig van en je richt veel schade aan.
Maar als je passie hebt voor een bepaald vak en je hebt ook nog passie voor kinderen - of het nu gaat om jonge kinderen of om pubers - dan moet je zeker overwegen het onderwijs in te gaan. Dat zijn wel wezenlijke voorwaarden.”
Tot slot: waarom vindt u het belangrijk om meer leraren voor het reformatorisch onderwijs te werven?
“Het reformatorisch onderwijs bestaat bij de gratie van docenten die het reformatorische beleid van harte omarmen. Het personeelsbeleid is zeker voor het reformatorisch onderwijs ongelofelijk belangrijk. Daar staat of valt het uitdragen van je identiteit mee. Vandaar dat het absoluut nodig is dat jonge mensen, maar ook mensen die al een keuze gemaakt hebben, erover nadenken of ze iets voor het onderwijs kunnen betekenen om ook te helpen kinderen op te voeden in de vreze des Heeren.”
“Dit geldt nog veel meer voor het reformatorisch onderwijs dan voor het algemeen christelijk onderwijs, waar identiteit een veel vagere invulling krijgt. Het reformatorische onderwijs draagt haar reformatorische identiteit in het hart en in de huid. Het is van cruciaal belang dat je goed personeel hebt die het van harte omarmen en die ook vakbekwaam zijn. Personeel dat onderwijs van hoge kwaliteit kan leveren.”
Benieuwd hoe de gastles van Roelof Bisschop precies verliep?